Beweging / training

‘Rust roest’

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen! U kent het gezegde vast wel ‘rust roest’. En dat is ook zo. Als u niet beweegt, komt u letterlijk en figuurlijk vast te zitten.

Wilt u beter in balans komen, gezonder worden of afvallen, dan zijn stressbeperking/voldoende ontspanning en voeding de belangrijkste pijlers om aan te pakken. Maar het is nog effectiever als u het combineert met beweging.

Geen of nauwelijks beweging gewend?

Dan start u met functionele beweging. Dat houdt in dat u de was ophangt i.p.v. laat drogen in de droger, boodschappen lopend of met de fiets doet, met een vriendin al wandelend bijkletst, de afstandsbediening ver bij u vandaan legt enz.

Er zijn genoeg dingen te bedenken om functioneel in beweging te komen.

Duurtraining

Duurtraining kan zowel een wandeling zijn als een uurtje joggen. Dat is afhankelijk van uw achtergrond. Bij duurtraining is het belangrijk dat u rustig kunt blijven ademhalen, kunt blijven praten. U hoeft niet naar lucht te happen. Door de duur en het tempo steeds iets op te voeren, geeft u uw lichaam een trainingsprikkel om zich te verbeteren. Weer een stapje verder is om intervaltraining toe te passen. Dit hoeft u echt niet urenlang te doen. Met tien minuten per dag kunt u al goede resultaten in gewichtsverlies en verbetering van uw gezondheid bereiken. De insulinegevoeligheid zal vergroot worden en dit betekent minder vetopslag.

Voorbeeld: kies een manier van bewegen die u leuk vindt (fietsen, lopen, hardlopen). Sprint 30 seconden, vervolgens 2 minuten wandelen. Dit herhaalt u minimaal 3 keer achter elkaar.

Krachttraining

Door krachttraining vergroot u uw spiermassa. Meer spiermassa betekent meer insuline-receptoren en daardoor meer opslag van glucose, zonder dat het in vet wordt omgezet.

Maar de training moet dusdanig van aard zijn, dat uw lichaam de prikkel krijgt om zich te verbeteren. Met name de hormonen testosteron, cortisol, groeihormoon, insuline en schildklierhormoon zijn positief of negatief te beïnvloeden door training. Maar….. u kunt nog zo perfect trainen, als u slecht eet of veel stress ervaart, zullen de resultaten niet zijn zoals gewenst.

Wilt u hier meer over weten of wilt u gericht advies rondom uw situatie? Neem dan contact op met Willeke Kremer van Willskracht. Zij is personal trainer en werkt samen met Voeding en zo Aalten om iedereen zo goed mogelijk te begeleiden (www.willskrachtpt.nl, willekekremer@gmail.com ).

Babs-cursus

Cursus ‘Voeding en zo’

De cursus ‘Voeding en zo’ laat u bewust worden van bovenstaande principes en leert u eigen keuzes te maken. Wat heeft u nodig?

Banner-groente

Voeding

U bent toch geen vuilnisbak? Voed uzelf met voeding die uw lichaam nodig heeft en zo min mogelijk belast!

Banner-stress

Stressbeperking

Iedereen is weleens uit balans. Dat hoort bij het leven. Het wordt pas stress als u voor uw gevoel geen keuzemogelijkheid meer heeft.

Banner-beweging

Beweging / training

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen!  U kent het gezegde vast wel ‘rust roest’. En dat is ook zo. Als u niet beweegt, komt u letterlijk en figuurlijk vast te zitten.